Elements bàsics d'un curs
Part central i seccions
A la part central superior, hi ha un espai permanent on apareix el títol del curs, una breu descripció explicativa i la documentació d'interès per al bon funcionament del curs: relació de professorat, fitxa didàctica per a l'alumnat, materials de consulta, guia del curs, etc. Els formats en què es poden presentar aquests materials de consulta, que varien en funció del curs, poden ser:
- html (cal connexió a internet)
- PDF (versió descarregable)
- epub (per a llibre electrònic)
A més, hi ha el fòrum Últimes notícies, on només pot enviar aportacions el professorat; l'alumnat, tot i que pot veure els missatges, no pot escriure-hi. Serveix als tutors per incloure missatges d'interès general com ara el missatge d'inici del curs, un recordatori d'activitat obligatòria, un canvi en una puntuació per una errada, etc. Tots els alumnes hi estan subscrits.
Sota aquesta part central hi ha les seccions del curs que, segons l'activitat formativa, estan dividides en mòduls, parts, unitats, etc. Les seccions no són permanents (com sí que ho és la part central): segons el curs, tenen un nombre variable i poden estar estructurades internament de diverses maneres: temes, setmanes, subseccions, etc.
Recursos i activitats
Els recursos i les activitats que hi podeu trobar es poden identificar gràcies a una icona que us permet diferenciar el tipus d'ítem. A continuació hi ha el títol, que és també un hiperenllaç al recurs o l'activitat que identifica. Si deixeu el punter sobre el nom, s'obre un quadre de text emergent que us dóna informació per identificar el tipus d'activitat de què es tracta. Per últim, també és possible mostrar la descripció de l'activitat a la pàgina principal del curs.
Més endavant s'exposaran amb més profunditat els recursos i les activitats que amb més freqüència es posen a l'abast de l'alumnat en els diferents cursos. Tot seguit hi ha un breu resum dels més importants:
- Recursos. Són les fonts principals d'informació i es poden utilitzar per presentar els continguts del curs. Els més destacats són:
- Etiquetes per afegir directament contingut a la pàgina principal del curs. Es poden utilitzar com a separadors de les activitats, per incrustar contingut multimèdia, instruccions, etc.
- Activitats. Són totes aquelles propostes d'exercicis que fa el professorat. Les principals són:
- Consulta. És una pregunta que fa el professorat i a la qual es proposen diferents respostes tancades. Útil per conèixer l'opinió del curs sobre un aspecte determinat o perquè l'alumnat s'organitzi en grups de treball. Per exemple: “Digues d'aquestes propostes de dia i hora quan et va més bé per fer un xat”.
- Fòrum. L'estrella de la comunicació entre tots els participants i en totes direccions. Amb els fòrums, no solament es poden fer avisos, exposar opinions, fer presentacions o adjuntar treballs (fitxers de text, imatges, full de càlcul, etc.). També permet compartir feines, organitzar un treball en grup, debatre temes d'interès, etc.
- Glossari. En principi, serveix per fer una sèrie de fitxes amb el significat de definició de paraules, tal com indica el nom. Però es pot anar més enllà i usar-lo per classificar conceptes, crear paquets de fitxes sobre temes determinats (mamífers, planetes, per exemple) i deixar que siguin els estudiants els que creïn les entrades i, fins i tot, valorin i comentin les entrades dels companys.
- Base de dades. És similar al glossari des del punt de vista de possibilitats d'ordenació i cerca d'informació, però amb més possibilitats d'edició. A través de la preparació de plantilles, el professorat pot presentar a l'alumnat pantalles d'entrada de dades més versàtils i pautades. Hi ha la possibilitats de puntuar-les, afegir-hi comentaris i deixar-les en suspens fins a l'aprovació del professorat.
- Tasca. Encàrrec de feina. N'hi ha de tres tipus: tasca en línia per fer directament amb l'editor i damunt la pàgina web. La tasca amb enviament de fitxer, que es fa amb un programa a banda (per exemple: fitxers de text amb l'OOWriter, imatges amb el GIMP, etc.), i la tasca fora de línia, que us permet, per exemple, incloure a les qualificacions de l'alumnat la nota d'una activitat que han fet de manera presencial, com ara un examen o una pràctica.
- Wiki. És una pàgina web de fàcil modificació tant per part del professorat com per part de l'alumnat. Tothom hi pot tenir accés, editar-la i canviar-la, amb la qual cosa les modificacions passen a ser públiques. Hi ha la possibilitat de recuperar versions anteriors i és una eina excel·lent per al treball en grup.
- H5p. És un tipus d'activitat que permet crear imatges i vídeos interactius, qüestionaris amb preguntes de diferents tipus, presentacions, jocs de preguntes, etc.
Blocs
Al costat dret, en el cas de l'ISPC en xarxa, apareixen els blocs (nomenclatura de Moodle). Aquests blocs són configurables, això és, es poden treure o incloure'n de nous. Entre d'altres, hi ha el fòrum d'Últimes notícies (que, com hem vist abans, apareix també a la part central), el calendari de les activitats del curs, enllaços, materials de consulta, etc.
Grups i seccions
A les diferents activitats dels cursos en què hi ha més d'un grup o secció, trobareu els grups o seccions als quals pertanyeu com a alumne a la llista de Participants